L’AVE a Barcelona: una sola cosa bona

El dimecres 27 de març vaig agafar l’AVE/Avant de Girona a Barcelona. Aquestes són les meves impressions.

Una cosa bona: el trajecte de l’estació de Girona a Barcelona-Sants es pot fer ara en 37 minuts. Comparat amb el servei hindú que fins ara ens oferia RENFE (1h 20 min per fer 100 km), això és un gran avanç. Estic segur que molta gent tindrà una millora en la seva qualitat de vida per uns desplaçaments més curts.

Dit això, no fem com els polítics i ens quedem amb la dada positiva. Analitzem una mica més la situació.

La nova estació de tren de Girona, a banda d’haver destruït tot un barri, és una estructura mastodòntica i totalment sobredimensionada. És una mena de caixa blanca oberta, amb l’accés al segon pis i l’andana a la planta baixa. L’espai ha estat tan ben dissenyat que quan passa un tren i no para, el soroll és tan eixordador que la noia del control d’accés (dos pisos més amunt de la via) ha de deixar de treballar perquè qualsevol conversa es torna impossible. A més només hi ha una escala mecànica per sentit, i quan el tren arriba i baixa la gent, cal fer cua per poder pujar.

Els trens són molt moderns. Moderns per l’any 2000, clar: no hi ha Wifi, no hi ha endolls, i per si fos poc els mòbils no tenen cobertura durant part del trajecte. Ignoro com són les coses a la primera classe, però a la segona el servei és força deficitari.

I com que no podem oblidar que és un servei públic espanyol, al meu trajecte de tornada vam sortir amb 12 minuts de retard. Per sort ens van entretenir amb el servei de megafonia, que ens anunciava que “no hace falta que hagáis los cristales de la unidad cinco” i “repasad bien los asientos por si hay miajas de pan“. Com s’ho van fer per confondre un tren ple de passatgers amb un que s’havia de netejar? Ho ignoro.

Però si ho veiem amb una mica més de perspectiva, 37 minuts per un trajecte de 100 km són molts per una suposada “alta velocitat”. De fet només arriba als 200 km/h durant un tram molt curt. A més no són 37 minuts reals, perquè cal sumar-hi el temps del control d’equipatges, el control d’accés i tot el recorregut per l’estació nova, i que les taquilles deixen de vendre bitllets 10 minuts abans de la sortida.

Per tant calia tota aquesta infrastructura? No hauria estat més fàcil desdoblar la via convencional per permetre un trajecte de 50 o 55 minuts a Barcelona? I amb els 12 euros del bitllet, en fem prou per mantenir la instal·lació? Era necessari gastar-se milers de milions d’euros, destruir barris i termes municipals sencers, afectar espais naturals, rieres i cases, etcètera? No ho veuen els polítics de la foto d’innauguració que han fet una obra mastodòntica i un servei impagable amb els diners de tots? Quan ens demanaran disculpes? Quan marxaran a casa seva?

5 respostes a “L’AVE a Barcelona: una sola cosa bona

  1. Totalment d’acord. Posats a criticar, podriem incloure-hi la línia Barcelona- Puigcerdà. Aquesta línia ja no es hindú, com tu bé dius, és extremadament tant lenta que podríem catalogarla de principis del segle XX. Salutacions des de Cerdanyola del Vallès.

  2. Jo encara no he tingut l’honor d’agafar l’AVE i prometo que quan ho faci ho faré amb ulls analítics i ho calcularé absolutament tot. Intentaré ser objectiu, tot i que no em serà fàcil.

    Em pregunto quan de temps la inversió en la xarxa estatal d’AVE es podrà mantenir i quan de temps es trigarà a rendibilitzar la inversió inicial, el cost de manteniment i la despesa energètica.

    En definitiva, jo també crec que una bona modernització del convencional , més respectuosa amb el territori i més assenyada hauria estat més profitosa. Vaig visitar l’estació soterrada abans d’entrar en servei i és realment impressionant, un autèntic i descomunal edifici monumental.

  3. Crec que avui per avui, amb tot el que descrius sobre el famós AVE és més cómode anar amb un mitja distància o catalunya pels nostàlgics. Com a mínim aquest tren te endolls en cada seient, a part d’oferir també una deficitària cobertura de telefonía mòbil (que en els trens regionals és acceptablement bona tot inque pugui semblar mentida….), falta de wifi (any 2013 a Espanya…..i continuem sent tercer mundistes en quant a conectivitats) però pots comprar els bitllets en el mateix tren en cas que no arribis 15 minuts abans de sortir…..
    Be, espero que amb el post que has fet, ens quedi encara més clar que en aquest pais no optem per solucions útils i eficients, sino per veure qui la fa mes grossa….

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s