Crisiturisme (9): el Pont de Castilla la Mancha

Monument: Puente de Castilla la Mancha
Localització: Talavera de la Reina (Toledo). 88.674 habitants
Innauguració: 2011
Cost: 90 milions d’euros

Com passa a tantes ciutats europees, fa uns deu anys les autoritats de Talavera de la Reina (Toledo) van plantejar la necessitat de construir una circumvalació pel sud del municipi, per tal de descongestionar el centre del trànsit de la N-502. Una infrastructura així requeria la construcció d’un pont sobre el riu Tajo, i malgrat que la distància a superar era d’uns pocs metres, els llavors alcalde José Francisco Rivas Cid i president de Castilla la Mancha José María Barreda, amdós socialistes, van decidir que fer un simple pont era de gent humil, i que calia alguna cosa més espectacular.

Dit i fet, el març de 2007 es va presentar l’obra que, havia de “canviar Talavera”: un pont atirantat amb un piló de 185 metres d’alçada, el segon més alt de tot Europa (font). A l’acte protocolari de presentació, on Barreda va dir que la ronda seria “més que una carretera”, hi van assistir nombroses autoritats com el president de la Diputació de Toledo, José Manuel Tofiño, el subdelegat del govern, Javier Corrochano, etcètera.

Les obres va durar fins el 2011. Pocs dies abans de la innauguració prevista, i quan ja s’havien donat per bones les proves de càrrega, un dels cables es va desprendre i va provocar grans desperfectes (font), per sort sense víctimes humanes.

El cost del pont va ser d’uns 90 milions d’euros (per comparar, aquesta xifra és el que ha costat un aeroport sencer com el d’Alguaire amb la seva torre de control, les pistes i les terminals). A més l’Ajuntament haurà de pagar en concepte de manteniment uns 200.000 euros cada quatre anys (font), i cada vuit haurà d’encarregar unes proves de seguretat de la infrastructura a una empresa de Suïssa.

Actualment el pont està obert i se’n pot fer ús, però com que les obres de la ronda sud del municipi estan paralitzades, són molts pocs els cotxes que el fan servir. També continua inaccessible el mirador amb terra panoràmic que hi ha al capdamunt. Ara la gent perversa podria recordar que Talavera de la Reina té una taxa d’atur superior al 30%, un deute de més de 55 milions d’euros (font) i que el pont ha costat uns 1.000 euros per habitant, però això és secundari davant el fet que la ciutat s’ha convertit, per fi, en un destí turístic ideal per a tota la família.

Nota: Aquí teniu la foto de Google Maps de la zona, que demostra la necessitat d’una infrastructura puntera per poder travessar el Tajo. I mentrestant a Girona, que tenim quatre rius, seguim amb uns ponts de pa sucat amb oli. Estem badant.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s