Crisiturisme (5): l’estació de l’AVE de Requena

Monument: Estació de l’AVE de Requena-Utiel
Localització: Requena (València). 21.448 habitants
Innauguració: 2010
Cost: 12,4 milions d’euros

El 18 de desembre de 2010 es va innaugurar l’estació de l’AVE de Requena-Utiel, un acte amb la presència dels reis d’Espanya, José Luis Rodríguez Zapatero, Francisco Camps, Esperanza Aguirre, José Blanco, Mariano Rajoy, etcètera. Mireu-los tots ben posats a la foto.

El llavors ministre Blanco va parlar d'”un abans i un després” per a la comarca, d'”un futur millor” per als seus habitants i “un nou temps” per a Requena, Utiel i la València interior. Francisco Camps, en els seus darrers temps com a president de la Generalitat Valenciana, va dir que l’AVE era “una forma còmoda i segura de desplaçar-se” i va prometre “tornar aviat i multiplicada per molt” la inversió realitzada (font).

L’estació té més de 1.200 m2 en una sola planta de 62 m de llarg, així un aparcament per a 250 vehicles, i segons ADIF és un model de “sostenibilitat ambiental” (vídeo). Actualment hi paren 4 trens d’alta velocitat diaris en cada sentit, i tot i que es va prometre que també s’hi implantaria un servei Avant de mitja distància, de moment no està previst.

El viatge des de Madrid triga 1 h 35 min i costa 65,70 euros en turista. Fins a València ciutat hi ha 22 min i el preu és de 24,5 euros, però cal sumar-hi la tarifa fixa de 10 euros del taxi fins a Requena. Per comparar-ho, el rodalies tradicional et porta a València en una hora i quart, però només costa 4,65 euros i es pot agafar al nucli urbà.

El resultat d’aquesta brillant planificació econòmica és que fan servir l’estació unes 50 persones al dia (font), gairebé totes direcció Madrid. No hi ha bar perquè el concurs va quedar desert, l’aparcament gairebé sempre buit, la companyia que oferia la connexió amb autobús urbà va renunciar al servei perquè anava sense viatgers, i als taxistes no els val la pena esperar-se allà. Els hostalers es queixen que no s’ha complert cap de les expectatives creades: els possibles visitants de València continuen agafant el rodalies, i els de Madrid tenen l’opció de marxar amb l’últim tren en lloc de quedar-se a dormir a la comarca (font).

Naturalment també hi ha qui defensa l’infrastructura (font) amb l’argument que “l’oferta crea la demanda” i que mica en mica ja la farà servir més gent. Però apa que no es podien haver fet activitats de promoció econòmica amb una petitíssima part dels 12,4 milions.

Veurem com queda l’estació quan no es pugui pagar el seu manteniment i comenci la degradació. Llavors serà, encara més que ara, un destí turístic ideal per a tota la família.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s