Crisiturisme (3): el port de Laredo

Monument: Port esportiu de Laredo
Localització: Laredo (Cantàbria). 12.206 habitants
Innauguració: 2011
Cost: 90 milions d’euros

“Más vale honra sin barcos, que barcos sin honra” (Almirante Casto Méndez Nuñez, 1865)

Espanya s’està fent internacionalment coneguda per tenir aeroports sense avions, però aquesta és sens dubte una visió parcial i esbiaixada del país. Ara, gràcies als simpàtics polítics de Cantàbria, també disposa de ports sense vaixells.

El 26 de març de 2011, a menys de dos mesos de les eleccions autonòmiques, es va innaugurar el nou port de Laredo. La festa va incloure gaites, vestits regionals i una sardinada, i en ella l’alcalde va declarar que hi havia “un forat al cel des d’on els nostres besavis, avis i pares estan contemplant el nostre estimat port”. Per la seva banda el llavors president de Cantàbria, Miguel Ángel Revilla, va exclamar que estava més content que si Berlusconi l’hagués convidat a fer una volta amb les seves amigues pel mar, que “Laredo és més Laredo i Cantàbria més infinita”, i que la regió es convertia en una referència per Europa. Però no només els polítics estaven satisfets: els promotors immobiliaris es fregaven les mans i preveien un fort augment del preu dels habitatges de la zona.

La infrastructura s’havia pressupostat en 77 milions d’euros, dels quals 46 van ser aportats pel govern de Cantàbria i la resta per les empreses (FCC i Ascan) que l’explotarien duran 40 anys en règim de concessió. El problema va venir quan el primer temporal del Cantàbric va fer evident que caldria un dic molt més reforçat. Tot plegat va pujar fins els 90 milions, però les empreses es van negar a fer-se càrrec d’aquest sobrecost, i vistes les males perspectives econòmiques també van demanar apujar els preus dels lloguers. Com a mesura de pressió, no van assistir a la innauguració. A més sembla que l’executiu de Revilla els va fer una sèrie de promeses que ara el nou govern del PP es nega a complir (demanen 28 milions addicionals).

El resultat d’aquest conflicte és que, gairebé un any després, i malgrat les 1.095 places disposibles, no hi ha cap vaixell al port. De tant en tant hi atraca alguna nau francesa, però no hi ha ningú per cobrar-li res. L’única excepció va ser un dia d’agost en què hi van arribar 30 vaixells.

Però la manca d’activitat no ha aturat la dèria constructora: ara s’està edificant la nova llotja de peix (3,6 milions d’euros), i també s’està urbanitzant la zona (700.000 euros). Afegiu-hi les crítiques dels ecologistes per l’afectació costanera, uns quants allaus i en tindreu la imatge completa.

En resum, un destí turístic ideal per a tota la família.

2 respostes a “Crisiturisme (3): el port de Laredo

  1. Per si vols continuar amb la teva recerca de “Crisiturisme” et deixo un enllaç molt interessant: http://www.libremercado.com/2012-01-18/lo-peor-del-despilfarro-30-obras-publicas-que-nos-cuestan-una-subida-de-impuestos-1276447226/

    Per cert i ja que parlem de coses ben actuals, l’aeroport de Castelló no és l’únic que necessita reformes (tot i que no funciona); en el de Girona es van fer obres sense tenir en compte la normativa vigent referida a la construcció d’aeroports, per aquest motiu han de fer noves obres… I qui ho paga tot això?

    Salut i enhorabona pel blog!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s